Stretch Qonnect. Products & Solutions

Optimera dina marginaler genom Qlik

10 lösningar som skapar bästa förutsättningar för retailbolag att analysera sin data genom Qlik

Inom Retail pågår just nu en mindre revolution av hur man arbetar med data för att optimera marginaler och hur man vill att kunder skall interagera med produkter. Konkurrensen mellan företag och sättet kunder agerar förändras ständigt och vi på Stretch Qonnect vill hjälpa just ert bolag att ligga i framkant genom att skapa de bästa förutsättningarna att analysera er data.

Begreppet Omni-channel växer och innebär helt enkelt att man skapar en sammanhängande upplevelse för kunden på alla plattformar för en enkel köpresa vare sig det är online eller i butik. För att detta ska fungera i praktiken måste bolag förse kunden med frekventa och värdefulla interaktioner.

Förutsättningar för en stark Omni-channel är att känna sin kund, arbeta agilt med sin supply chain, förstå att den fysiska butikens roll har ändrats och givetvis använda sin data på bästa och mest insiktsfulla sätt.

 

 

 

Digital consumer Analysis

Vi analyserar data från alla era digitala kanaler och beröringspunkter för att bättre förstå konsumenternas beteenden, minska antalet varukorgar som inte går vidare till köp, förbättra konverteringsgraden samt förse marknadsteamet med data som kan boosta kampanjer.

Omni-channel Analytics

Vi samlar data från de system som krävs och för samman på en plattform. Med Qlik kan man därmed få en holistisk vy av hur kedjan från butiker, e-handel, CRM-system, appar och supply chain hänger ihop för att kunna skapa datadrivna beslut som leder till en bättre kundupplevelse.

Market basket Analysis

Vi analyserar point-of-sales transaktioner för att se vilka produkter som har synergier samt se hur olika segment parar ihop produkter för att kunna skapa starkare erbjudanden. Med dessa insikter kan man sedan skräddarsy erbjudanden mot konsumenter där man ökar marginaler genom att para ihop exempelvis rabatterade varor med produkter med hög marginal.

End – to – end supply chain visibility

Vi skapar optimering genom att sammanställa data från lagerflöden, produkt logistik och försäljningskontrakt som skapar möjligheter att öka effektiviteten medan man fortfarande når konsumenters förväntningar.

Returns and Reverse logistics

Vi designar effektiva reverse-logistics processer och med dessa insikter kan man snabbt fatta beslut vilka produkter som skall tillbaka till leverantören, som behöver paketeras om, vilka som behöver återställas osv. Man får även insikter om vilka produkter som kan återgå till lagerhyllorna för försäljning, granska vilka produkter som mest blivit returnerade samt precisera acceptabla avskrivningssatser för produkter som inte går att sälja vidare.

 

 

 

Supplier performance

Genom Qliks leverantörsportaler och scorecards, kan ni få snabb översikt för leverantörernas leverans för att kunna identifiera potentiella risker, se till att de har produkter tillgängliga samt se till att kontrakt och överenskommelser följs. Detta skapar stor fördel gentemot konkurrenter, få tillgång till eftersökta produkter till rätt priser och få upp dem på hyllorna på kortast möjliga tid.

Store performance

Vi skapar insikter i försäljning, lönsamhet, orderhantering, kundtillfredsställelse och mycket mer för alla butiker. Genom att implementera tex scorecards för butikerna kan man jämföra olika butikers försäljning, skapa prognoser och nära följa hur varje butik presterar.

Margin Erosion

Svinn och rabatterade produkter äter snabbt på lönsamheten. Genom att isolera när och vilka produkter som ofta har dessa typer av transaktioner och betona rabatterna nära “bäst före” datum för att driva försäljning av dessa produkter. Dessa insikter hjälper att se till att hyllorna är fyllda med färska produkter snabbt utan att behöva rabattera större mängder produkter.

IoT

Qlik ger insikter i realtid genom all data från IoT, vare sig det är övervakningskameror, lagerförings sensorer, butiks kameror, customer footpath sensorer eller platsbaserad marknadsföring. Med dessa insikter kan man sedan optimera sin supply chain och förbättra kundupplevelsen ytterligare.

Geo-Analysis and site selection

Vi har, med Qlik Geo-Analytics förutsättningar att analysera stora volymer av geografiska data. Beslut som kräver analys för geografiskt specifika dimensioner, optimera transporter och leveranser samt förutspå hur konsumenter beter sig i butiker och online.