Stretch Qonnect. Products & Solutions

6 bra frågor att ställa dig själv innan du väljer en marknadsanalyslösning

6 bra frågor att ställa dig själv innan du väljer en marknadsanalyslösning

Jonathan Hvid, Head of Sales | LinkedIn

Vilken nivå av insikt behöver du?

Du och dina intressenter har olika frågor kring data. Dessa frågor rör kampanjresultat, utgifter för marknadsföring, effektivitet, målgrupper, beteende och andra faktorer. Vissa användare behöver kanske bara data på en annan nivå. Andra kanske behöver hämta data från flera källor. Brainstorma frågor som du och dina användare skulle kunna ställa om data och leta efter en plattform som ger olika nivåer av insikt som din organisation behöver.

2. Hur många idealkunder har du?

Om du har och/eller försöker identifiera din idealkund, använd dig av ett verktyg med mer sofistikerade kundsegmenteringsmöjligheter. Mera avancerade plattformar låter dig identifiera din mest lönsamma marknad, fastställa specifika kunder för cross-selling och möjligheter till merförsäljning och kvantifiera KPI:er för varje målgrupp (t.ex. kundens livstidsvärden, aktiveringar och kundbortfall).

3. Hur komplex är din marknadsmix?

Om din marknadsmix tenderar att vara komplex kommer din integration av kunddata vara av ännu större vikt för dig. En plattform som tillhandahåller analyser på integrerad kunddata kan hjälpa dig att rikta in och engagera potentiella kunder. Sök efter möjligheten att samla strukturerad data (t.ex. POS-data) och icke-strukturerad data (t.ex. sociala medier). Du bör kunna analysera data genom flera kanaler, lägga till resultat till beröringspunkter och kunna se kundbeteende och produkttrender oavsett datakälla.

4. Hur bra är dina analysresurser internt?

Utvärdera ditt teams analytiska färdigheter. Bestäm dessutom hur mycket tid som kan avsättas för att analysera data och kommunicera insikter till intressenter. Om ditt team är som de flesta måste du använda resurserna effektivt. En allmän tumregel är att undvika verktyg som kräver extra ansträngning för att bryta, rensa, förstå och dela data. Det är bättre att spendera tid på att utforska data, avslöja vad som finns i den och utarbeta strategier som möjliggör flera upptäckter.

5. Hur behöver dina intressenter få sina rapporter?

Om dina intressenter skulle uppskatta möjligheten att utforska data när det passar dem, hitta en plattform som tillhandahåller interaktiva datavyer där användare kan skala data i farten. Om du arbetar inom flera verksamhetsområden, utnyttja möjligheterna till samarbete och diskussioner i din BI-plattform. Allt för att förbättra gruppens beslutsstödsprocess. Oftast har beslutsfattare inte tid att på djupet analysera och gräva ner sig i stora och komplexa rapporter. Hitta en plattform som låter dig skapa visuella dashboards och sammanfattningar av KPI:er för att tillhandahålla dessa snapshots.

6. Hur mycket behöver ditt team arbeta ”on the go”?

Om du ofta är på resande fot, eller vill skapa ett mer mobilanpassat team, välj en plattform som innehåller en mobilapp med alla funktioner som den stationära eller webbaserade versionen. Se till att mobilappen är touch-enabled och intuitiv, vilket gör din upplevelse av din plattform enkel på alla dina enheter.

 

Contact us

Data Management

Kontakta oss